Söndagkväll...

Olympus E-510, ED 40-150 mm 1:4.0-5.6
Bilden föreställer Golden Gate och är tagen vår näst sista dag i USA, då vädergudarna faktiskt lät oss se den berömda bron!

Just nu sitter jag helt ensam (för i princip för första gången på fyra veckor) i köket med min dator, mina bilder och photoshop. Det är riktigt roligt att få sitta i lugn och ro och gå igenom alla bilder jag lyckats ta eftersom jag inte hann göra det medan jag var i USA, så jag skulle gissa att hela kvällen vigs åt att redigera bilder... Ett exempel har vi ovan ;D

Livet i allmänhet rullar på fint här hemma, solen skiner och vattnet i sjön är varmt. Jag ska snart dra igång och jobba, så allt blir som vanligt igen ;D Jag har några fotojobb inbokade, vilket är skoj. Ni får nog info om det när det är läge och om det är okej för mina kära kunder.

Home sweet home

Ja, jag lever. Och ja, jag har kommit hem till Sverige. Jag har bara tagit semester från typ, allt.

Det är slitsamt att åka till USA mina vänner! När jag kom hem var jag ganska väldigt trött... Men visst har det varit en underbar resa, en resa jag aldrig kommer glömma.

Det gick bra att ta sig hem, även om alla var väldigt trötta och ledsna, det är inte många gånger man måste ta farväl av så många mysiga människor på en och samma dag... Det tog i alla fall ungefär ett dygn för mig att komma hem efter en massa väntetid på flygplatser, 10 timmar på flyg mellan San Francisco och London, 2,5 timmes flygning mellan London och arlanda, 3 timmars tågresa och sist men inte minst den korta bilresan hem från tågstationen.

Nu sitter min lillasyster i vardagsrummet och skriker på mig, vi ska nämligen kolla på film och hon får inte vara uppe hur länge som helst... (Nej hon är inte så liten, hon ska upp och jobba imorgon) ;D Så jag måste dra mig bortöver. Men fler inlägg om resan kommer att dyka upp! Och inlägg om vardagen också, men räkna inte med något flitigt bloggande förän nästa vecka för just nu är jag för upptagen med att vila upp mig och spendera tid med min älskling :)

(Jag passar också på att be om ursäkt för mina senaste inlägg, jag har fått kritik när jag kom hem - dom var tydligen nästan pinsamt dåliga :S Men så blir det när man är trött och ska skriva! Själv har jag inte vågat läsa dom ännu... ;D)

På återséende!!

Yosemite

Tjosan!!

Hur har ni det hemma i Sverige? Det börjar bli riktigt längesedan jag for nu... Blir lite nyfiken på vad som hänt! ;D
Just nu sitter jag i "the Lodge" på en camping i Yosemite. Dagen har varit super, Yosemite är så underbart fint med alla sina vattenfall!! Jag börjar dock bli lite sentimental med alla dessa "nu slår vi upp tälten för sista gången... "Nu lagar vi mat tillsammans för sista gången...." och en massa sån skit. Men men, allt har ett slut och resan har varit helt fantastisk! Det ska bli kul att gå igenom alla bilder när jag kommer hem för det har jag inte fått en chans till att göra nu... Jag kommer inte ens ihåg allt vi gjort! Helt galet! har jag förresten sagt att jag sett originalbilarna till Disneys film "Bilar"!? Jag menar, hur coolt är ine bara det!?!? ;D Haha, nej men det har hänt en massa småsaker och jag har tagit exremt många bra bilder som jag inte delat med mig av här ännu, så det kommer mer i framtiden vill jag lova ;D

Imorgon åker vi åter till San Francisco efter att vi skurat tälten och packat ihop för sista gången(sentimentaliteten dyker upp igen ;D).... Därefter har vi en fullspäckad sista dag med massor av saker som ska göras. Det kanske jag bloggar om imorgonkväll!! ;D

Nu tänkte jag lägga upp lite bilder och skriva om de senaste dagarna men det hinner jag inte för nu stänger som Lodgen ;D

Ha det bra!!

Bye!!

Las Vegas

Hej folks!!

Nu var det längesedan jag skrev igen vilket är extremt jobbigt eftersom det har häns så sjuk  mycket sedan sist! Just nu ligger jag i alla fall i en SÄNG på ett hotellrum i Las Vegas vilket är helt underbart. 4 kuddar och en säng som är 1,50 m bred är inget vi är bortskämda med om man säger så... ;D Och sedan bara att slippa dela dusch och toaletter med 200 andra personer är ju ganska skönt om man säger så! Inte för att jag har något emot kampingen, det är (oftast) riktigt trevligt, men jag tackar ändå inte nej till en säng ;D

För at börja någonstans kan jag ju tala om att vi fick shoppa loss i Vegas igår. Vilket jag och de jag gick med inte diekt gjorde, vi gick till Hard Rock Café och käkade istället... Vilket inte var helt fel :) Vi han dock med lite shopping, inte som vår norska prinsessa Ingerbjörg (Herregud! Jag har aldrig varit med om någon osm lyckats shoppa så mycket på så kort tid!) gjorde, men jag får med mig en par tröjor hem :)
Jag kan nog i alla fall säga att vi alla hade en ganska trevlig dag igår som avslutades med kortspel i ett av hotellrummen (i alla fall för boysen och mig) efte en runda med en partybuss längs The Strip. Det ver dock 40 grader varmt. I skuggan. Så det var extremt skönt att få duscha på kvällen om man säger så! ;D

Dagen innan igår var vi i nationalparken Zion, riktigt häftigt ställe. Det var väldigt varmt också där, och vi fick klättra en del så vi blev lagomt svetiga men det vi fick se ´gjorde det hela värt det. Vi tog också ett dopp i Virgin River, vilket var sjukt skönt!! Dessa bilder får samanfatta dagen:

Dagen innan den dagen (jag har blivit så dagvild att jag inte har en aning om vad det är för dagar, sorry) Så besökte vi Capital Reef och Bryce, här kommer en bild från Bryce:

Proffsfotograf + proffsmodell?? ;D

I övrigt så är allt bra, jag har dock lyckats skära mig under båda fötterna och stukat tummen, jag som aldrig brukar göra illa mig! Men men, det är inga allvarliga skador mamma och jag klarar mig fint ;D Jag tycker också att eriks inlägg var mycket fint, cred till honom! ;D

Idag ska vi åka bil genom Deth Valley som gör rätt för sitt namn genom den extrema värmen, där vi kommer måste ta oss upp för många backar. AC:n får inte vara påslagen i uppförsbackar så ni kan ju i alla fall försöka föreställa er hur varm och mysig vår 6 timmar långa resa kommer bli idag.. Men jag slipper i all fall sitta längst bak!! :D:D:D (där det är EXTREMT varmt och EXTREMT trångt... ;D) På kvällen sover vi i Bishop, därefter drar vi till Yosemite (som saknar ström och toaletter, dass är vad som gäller) och efter det är vi åter i San Francisco! Tre veckor går fort och snart är jag hemma!!

Ta det lugnt så länge så hörs vi när vi hörs!! Nu ska jag ner och käka frukost :D

Hej vej!!

(ursäka taskig text osv men så blir det när man är sressad och trött ;D)

Kort info

Nu kommer jag inte att ha internet på cirkus tre dagar, så vänta er inget inlägg under närmaste tiden... Jag kan också meddela att forsränningen var super, riktigt rolig! Bilder kommer att komma upp, vi införskaffade en engångskamera för vattenbruk :D

Nu måste jag sova, på återseende!

Gästblogg!

TJA MINA DAMER OCH HERRAR! Det här är ett såkallat gästbloggsinlägg av Erik Granberg som reser tillsammans med Clara the one and only, på vår West Coast Tour, som bekant. Det här är mitt första blogginlägg, så det är ju rätt skönt att vara av med blogg-oskulden, för det Clara!

Som ni vet så har vi det fantastiskt, kära läsare, men det har såklart varit lite upp och ner med vissa saker. Te.x så fick vi bara 1h i LA, det kändes ungefär som att gå på bio och gå därifrån när reklamen är slut. Sådär alltså. Man får liksom en preview av USA, man hinner se det men vissa saker hinner man inte uppleva. Så ni som har funderat på att åka på en STS-språkesa kan ju ha med det i bakhuvudet att man hinner inte alltid med allt, iaf inte på en Experience-resa. Nu ska jag inte klaga för det mesta har varit helt otroligt, ett bra exempel på det är när vi var i Monument Valley igår natt och satt under stjärnklar himmel med fullmånen och tittade ut över det vackra landskapet (jag börjar låta som Ulf Lundell), det är sådana tillfällen man bara blir lycklig över att det finns vackra saker kvar orörda på jorden. Det är som Kristin (norska i vår grupp) uttryckte det
"Det händer så mycket hemskt på jorden och det finns så mycket ondska, och så kommer man till ett sånt här ställe och bara slappnar av. Det är fantastiskt".

Människorna i USA är också something else, ni vet säkert hur det går när man försöker starta en konversation med en herre eller dam på bussen i Sverige, det är omöjligt! Här kommer människor fram till en och pratar, vi stod i San Francisco och var vilse med kartan i handen, och fram kommer ett äldre par och frågar oss om vi behöver hjälp med att hitta. Helt galet!

Så för att sammanfatta allt, STS koncept kan man tycka blandat om, vissa grejer är dem bra på, andra grejer kan man börja fundera lite över. Tid är inget vi har mycket av iallafall! Men överlag har det varit otroligt, USA är ett land som får mycket kritik, jag brukar dock säga "Hur skulle världen se ut om Kina eller Ryssland var den enda supermakten?", så jag tycker om ni funderar på att åka hit, gör det! STS är en bra första USA-resa, men jag känner att för att få mer tid måste man ju åka själv. Återigen, ibland känns det som preview av allting. Men USA som land är något jag har blivit otroligt imponerad av.
Saker jag noterat med USA:

När människor låser sina bilar, så tutar tuthornet i bilen. (Vadfan?)
75% kör en bil av märket Ford.
USA har börjat ta klimathotet på allvar, på nästan varenda ställe vi kommer till kan man bara duscha x antal minuter, samt dom har begränsat vattnet i vattenkranarna något extremt.
Folk tycker fortfarande att Obama är en bra president, även om svensk media i många fall försöker få det till att alla är besvikna, så har dom vi pratat med har förstått att Obama har det svårt just nu.
När man berättar att man är från Sverige, vill amerikaner väldigt ofta påpeka vad dom vet om Sverige. Det här är inget speciellt för amerikaner iof men man har ju hört "AHHH, SWEDEN! stockholm!!" några gånger nu.

En annan stor bonus är ju att man får massa nya vänner, ni alla vet ju hur trevlig Clara är, men nu kan jag också säga att Clara är by far en av de trevligaste på resan, no doubts! (titta vad snäll jag är Clara :) ) så jag kan inte understryka hur mycket ni borde resa hit om ni känner att USA skulle vara er grej, så köörrrrr!
Peace and love people! tjohejs

PS. Till Claras far: Alla stockholmare är inte otrevliga, vi kan verka stressade i tunnelbanan, men vi är snälla och mjuka på insidan egentligen (Nåja, dom flesta iaf;)

PPS. En ny dator till Clara till jul vore kanske något att satsa på, Im just sayin ;)

Rafting

Här kommer ett snabbt inlägg!! Idag ska vi forsränna i Moab! :D Det ska bli sjukt kul!

Och såhär såg det ut i nationalparken vi besökte igår... :D

Jag kan också meddela att natten till idag var den absolut häftigaste natten jag någonsin varit med om... Vi vandrade i månskenet i denna park till en helt fantastisk plats, och jag kommer aldrig glömma det. Endast den natten gjorde hela resan värd pengarna, och jag fick sjuka bilder med mig därifrån...

Simma lugnt! Nu ska jag käka frukost!

Moab

Nu var det länge sedan sist! Okej, typ tre dagar men det känns som tre veckor....

Lite kortfattat vad jag sysslat med:

Besökt Joshua Tree
Simmat under stjärnorna i 25 - 28 gradigt varmt vatten i colorado river
Åkt helikopter Över Grand Canyon
Käkat pizza med benen dinglande över kanten vid Grand Canyon i solnedgången
Ridit Western med Cowboys i Utah
Käkat i fullmånens ljus med Navajo-indianerna i Monument Vally
Badat i Lake Powell
och mycket mer....

Vi har gjort så sjukt många olika saker att jag inte vet var jag ska börja berätta... Men jag kan i alla fall meddela att jag mår bra och att jag inte bränt mig något mer ;D Jag bjuder på några bilder:

Hello från Joshua Tree!! Det var 37 grader varmt (!!!!) men hur häftigt som helst :D Här fick jag också en riktigt bra bild på en ödla... Och en massa annat så klart ;D

Här har vi då campingplatsen vid Colorado River i Arizona...  Det var 27 grader varmt mitt i natten!! Jag höll på att avlida, jag tog inte ens fram sovsäcken den natten kan jag säga.... ;D

Det var alltså här vi badade mitt i natten, helt underbart.... Något jag inte kommer glömma

Hi from Grand Canyon!!
Denna dag var helt fantastisk... Vi satt först i bilen i 6 timmar efter att vi packat ihop 06.30 på morgonen (vilket inte hör till det som var fantastiskt), därefter åkte vi helikopter över Grand Canyon!:D:D Det var sjukt häftigt, jag vill bara tillbaka dit och göra det igen... Bilder därifrån kommer upp, men jag tror inte det blir förän jag kommer hem... Efter helikopterturen åkte vi och såg på IMAX, hel ok måste jag säga :D På eftermiddagen fick vi gå runt och kolla på Grand Canyon på egen hand, och det är därifrån bilden kommer.

Dagen avslutades med Pizza i solnedgången vid Grand Canyon... Utsikten var helt underbar och jag fick riktigt härliga bilder :D Här sitter Cassandra och berättar historier och fakta om "The Canyon"... ;D

Dagen därpå fick vi utforska Grand Canyon ännu mer, innan vi drog vidare till en Ranch i Utah. Här fick jag nästan ännu bättre bilder, en av dom ser ni ovan. Det är Kasper som står uppe i det högra hörnet, även om det ser ut som att det är gud ;D

Här har vi då en bild från ridturen ;D Det var faktiskt riktigt mysigt :)

Här badar vi i Lake Powell, googla det så får ni se mer av sjön ;D

Här har vi en av av de sjukt många fantastiskt fina bilderna jag fick i Monument Valley dagen därpå, varav några är tagna i mörkret med stjärnon på himlen.... Den kvällen var helt underbar...

Detta är väldigt kortfattat om vad jag sysslat med men det är allt jag kan prestera just nu... Det är SJUKT varmt här och jag är inte gjord för värme :O Ikväll ska vi ut och vandra i månskenet här runt Moab, det ska tydligen vara riktigt häftigt och jag kommer självfallet ta med kameran ;D Imorgon blir det forsränning vilket ska bli riktigt kul :D Vi hörs garanterat igen ganska snart då vi ska stanna två nätter på denna camping som har Wi- Fi! :D

Ha det bra så länge!! Bye! :D

INGA BILDER - Dåligt av Clara

Sorry folks! Det blev inga bilder nu heller på grund av den enkla anledningen att jag inte orkar... Dåligt jag vet, men sånt är livet!

Nu är klockan 21.20 och jag borde nog gå och sova snart... Vi ska nämligen vara klara att åka imorgon 07.30. Och med klara att åka menar jag att vi ska ha packat, ätit frukost och tagit ner tältet. Och borstat tänderna. Och gått på toa. Och, ja ni vet... Allt som har med morgonen att göra. Så det är tur att man kan sova i bilen!

Det blir en lång resa imorgon, närmare bestämt kommer det ta minst 6 timmar. Det blir vår andra "minst 6 timmars resa" av tre, så efter denna har vi bara en kvar, vilket är skönt. Vi kommer att besöka Joshua Tree National park imorgon vilket kommer bli grymt, därefter kommer vi att landa vid Lake Havasu för för natten. Och jag fick just reda på att det finns skorpioner där!! Hur läskigt är inte det!?!? :S Men det kommer bli grymt :D Där finns dock inget Wi-Fi, inte heller på campingen efter det så jag vet int riktigt när vi kan höras nästa gång... Bara så ni vet ;D

Idag har varit en bra dag förresten. Sjukt skön. Först hade vi sovmorgon och behövde inte samlas förän vid 11.30 vilket är galet sent! Därefter har vi bara drivit runt på stranden, käkat mat och en enormt stor glass. Och då menar jag verkligen ENORMT. Ta kulorna vi får hemma i sverige och trippla dom så får ni rätt storlek, för samma pris. Ganska grymt faktiskt, även om jag inte ens orkade halva ;D Det verkar som att allt här i USA är större än vad det är hemma. Precis allt. Och billigare. Jag gillar´t! ;D Det har alltså varit en riktigt skön dag, vi har sluppit alla dessa dedlines; "Be back in the van in 50 minutes!!" och liknande, så nu är vi utvilade och redo för nästa rush ;D

För övrigt har jag gått och skaffat mig et riktigt fint rött ansike då jag smörjde in hela kroppen med solskyddsfaktor, men glömde ansiktet. Jag blir bara lite terrad för det. För det och för att jag bor i "Norrland". Stockholmspojkarna har väldigt roligt åt det, men innerst inne vet jag att dom bara är avundsjuka ;D

Jag kan också passa på att meddela att jag ska till Grand Canyon dagen efter imorgon!! :D:D DET kommer bli grymt om något!! :D:D:D Jag ska åka helikopter där i nästan en timme! :D en av höjdpunkterna på resan skulle jag tippa att det blir :)

Nej nu ska jag inte plåga er med med text... jag hoppas ni har det bra där hemma!! Ni får gärna höra av er, skriva någon kommentar eller så så jag vet att ni lever ;D Nu ska jag lägga mig i tältet (som jag blivit proffs på att sätta upp) och ladda batterierna inför imorgon :) Ha det bäst!!

Godnatt!!

San Diego

Just nu sitter jag på campingen i San Diego och ska snart käka frukost (pannkakor!!:D). Solen skiner och vi ska spendera hela dagen på stranden, underbart :) Ni ska se campingen här, husbussarna är ENORMA och sjukt lyxiga, dessutom är alla bilar här sjukt stora! Jag menar, varför måste alla ha en pickup(stavning?)!?

Igår blev det San Diego Zoo istället för Sea World, det var väl okej det med. Det är ju trots allt världens största zoo (för tillfället, Dubai jobbar på ett större). Och på kvällen åkte vi på drive in bio! :D Askul!! Och sjukt många bilar :O Jag älskar konceptet, vi borde införa det i Sverige.

Nej, nu måste jag gå och käka så jag inte får äta själv... Det kommer nog upp bilder från igår och idag ikväll (alltså imorgonbitti för er) för jag orkar helt enkelt inte fixa det nu. Ha det så bra tills dess!!

Hej vej!!

San Diego Sea world!

Godmorgon!! Jag har just varit ner och käkat frukostbuffé efter att ha avnjutuit en lång härlig dusch och en natt i den enorma, extremt mjuka sköna sängen... Jag ska nog lägga mig i den en liten stund till nu, bara för att kunna njuta av det så mycket som möjligt då nästa hotellvistelse inte blir förän om sådär 10 dagar. Idag bär det visst direkt av mot San Diego och San Diego Sea World!!! :D:D Det ska bli så sjukt kul!! Dagen därpå blir en heldag på stranden... Så ifall jag inte har hittat Wi-Fi inom de närmsta dagarna så vet ni iaf vad jag ska ha för mig :)

Frukosten var helt galen. Kristin beskrev den bra som socker och kemikalier.... Jag menar, frukostflingor i alla regnbågens färger och sötat smör!? Haha, det märks att vi är i USA....

Jag har förresten köpt en sjukt mysig tröja för 35 kr som vair med i något TV-show som jag inte kommer ihåg vad den heter.... :) Och jag har köpt en hatt!! :D:D (Mamma när du ser detta, kan du skicka en update om hur det ser ut på mitt konto?)

Ha en trevlig kväll ni så ska börja njut av min! See ya!!!

Los Angeles och senaste tiden

Oj herregud nu vet jag inte vart jag ska börja. Det har hänt så sjukt mycket sedan jag skrev sist! Just nu sitter jag i alla fall på ett helt underbart hotell i Los Angeles och bara njuter, hur fint som helst är det :') Idag har vi varit i Hollywood, jag har sett (och fotat) den berömda skylten (jag tror du vet vilken jag menar), kollat runt på några stjärnor som fanns på backen, kikat in i Hard Rock Café och därefter åkt vidare genom Beverly Hills och världens absolut dyraste shoppinggata. Och ni ska bara veta vilka bilar jag sett idag! Limousiner som är enorma, världens snabbaste bil (sade Jonny i alla fall), osv osv. Det är som en av pojkarna sade förut, första porsen man såg här tyckte man var cool, nu bryr man sig inte särskilt mycket när man ser en längre.
Efter allt detta åkte vi till Venice Beach, där det så klart var superfint. Mycket folk dock, men det hör ju till LA ;D Middag har vi käkat på en italiens supermysig restaurang med jättegod mat. Vi gick sedan en sväng i Santa Monica och jag blev indragen i en "roadshow" :O Hur kul som helst :D(A) Killen sa att han kallades "The Animator" och hade varit med i Talang (America's got talent), jag vet inte vad det är för snubbe men ni kanske kan kolla :) Det ledde dock till att jag och halva gruppen blev sen till återträffen, SORRY AGAIN CASSANDRA!!!(Gruppledaren ;D) Och efter en par felkörningar sitter jag nu alltså på detta härliga hotell. Synd att vi kom hit så sent och att vi måste åka imorgon, men det är inte så mycket vi kan göra åt saken.

På tal om imorgon så ska vi först njuta av stranden här i LA, sen dra till San Diego. Där ska vi campa två nätter, jag vet inte om det finns Wi-Fi där men om det gör det så ska jag definitivt slänga upp ett inlägg.

Jag glömde förresten skriva att vi började denna dag med ett besök inne i Santa Barbara, supermysig stad med en jättefin strand. Vi har haft superfint väder hela dagen idag vilket är ännu ett stort plus!!

Igår lämnade vi Santa Cruz (vars campingplats hade en pool men den var avstängd på grund av att en kvinna råkade föda barn i den!?!?!?) i dimman och gav oss iväg mot Santa Barbara längs Highway 1 (googla det) i dimman. Det känns som att det var för en vecka sen men det var det tydligen inte, nu när jag tänker efter... ;D Hela dagen gick åt till resan men det gjorde ingenting, eftersom vi stannade och fick se det sjukt underbara landskapet efter den vägen (dimman lättade mer och mer under hela dagen), vi åt lunch på ett jättemysigt ställe, vi såg sjölejon på rigtigt nära håll, vi stannade vid Madonna In (googla), Redwoods (googla) och vi kom fram till en superfin camping. Jag känner att det blir många "jätte"n och "underbar" osv osv men jag kan inte låta bli, allt är så underbart! :'D Campingplatsen låg precis vid havet och vi fick en riktigt stor yta att hålla till på. Det blev tacos till middag vilket inte gjorde det hela sämre. Den kvällen gick vi på en kvällspromenad längs stranden vilket också var riktigt mycsig, och jag fick användning av stativet jag tog med mig i solnedgången (A). På mogonen (alltså idag) klev jag upp halv 6 bara för att kunna ladda kameran, jag kunde därefer inte sova så jag satte mig och kollade ut över havet, lyssnade på vågorna och såg på soluppgången. De kanske låter överdrivet eller poetiskt men det är sant.

Annars kan jag bara meddela att min dialekt inte är densamma längre. Språket har blivit en salig blandning av stockholmska, göteborska, dalmål, norska och engelska. Dialekten jag hade innan finns nog inte kvar över huvud taget xD Och jag har sett en kollibri!!!!!!! :O :D:D:D:D Och minkaniner, små ödlor, jordekorrar och andra söta djur! det har sina (många) fördelar med att campa ;D Mer viktig info: Jag har tagit SJUUUUKT många bilder, och mitt största problem dessa dagar är hur jag ska kunna ladda kamerorna då jag inte har adaptrar med mig (och camping är inte alltid = ström). Vi får också sova i helt nya tält (:D:D) och vår "Maxi-Wagon" är också splitterny. Bara så ni vet tänkte jag! ;D

Jag vill visa så många bilder, med det får räcla med dessa:

Ett av träden i Redwood ;D Jag lovar, det fanns större... Ole på bild :)

En av bilderna jag tog längs Highway 1....

Svenska ledaren Anneli fotar sjölejon...

Gänget på stranden vid campingen utanför Santa Barbara...

Samma här

Campingplatsen imorse :D

Middag = tacos! :D (imorgon ska jag laga mat :O :S ;D )

Öhm.... Ja. Clara fotar.

Sjölejon! :D

Trötta sjölejon :)

Tre av fyra norska tjejer på campingen utanför Santa Barbara :)

Och det var då här jag fick användning för stativet... ;D

Stranden i Santa Barbara

I bilen... :) 14 platser plus chaufför...

Bilden talar för sig själv...

Hard Rock Café...

:D

Världens snabbast bil?

I Venice Beach :D

Santa Monica :D

Det var alltså hit jag blev indragen...

På morgonen utanför Santa Barbara..... före 06.00 nån gång ;D

Venice Beach :D

Okej det blev en extremt lång text och extremt många bilder... Nu måste jag sova! På återseende!!

Godnatt!!

(ursäkta den dåliga kvalitéen på bilderna...)

Santa Cruz

Just nu sitter jag på en camping i Santa Cruz på en stubbe och skrattar lite smått åt mina nya kamrater som sitter och röker marschmallos (stavnign?) eftersom elden inte tog sig... Vi har slagit upp 9 tält och käkat middag som grupp nummer ett lagat. Klockan är 23.08 just nu så jag har en känsla av att det kommer bli jobbigt att kliva upp imorgon då vi ska lämmna campingen vid 8... :S Men det ska nog gå bra :D

Idag har vi nästan sett Golden Gate Bridge, det var väldigt dimmigt så vi såg bara det som fanns några meter framför oss, vilket var lite synd. Vi får hoppas på att vi får se den berömda bron då vi kommer tillbaka till San Francisco på slutat av resan. Annars har vi vandrat runt lite och käkat i San Francisco innan vi rullade ner hit till Santa Cruz. Det har varit en trevlig dag, helt enkelt.

Imorgon ser det ut som att vi ska åka neröver Highway 1 och se en massa trevlighter innan vi stannar i Santa Barbara för natten.

Ungefär så här mycket fick vi se av bron...

Bara för att alla är så snygga ;D

Fortfarande på bron... :)

San Francisco! :D

En Amerikans lunch ;D

Camping :D

MAT!! Sådär 21.30... Men så går det när vissa går vilse i San Francisco... ;D

Nu ska jag göra mig i ordning för natten (som de flesta redan gjort) och ladda inför morgondagen (som ni redan påbörjat). Ni får ha det så bra tills vi hörs nästa gång!

Nattinatt!!

Resan

Hej!! Jag är i San Francisco!! Det är underbart :D Det enda vi gjort hitils är dock bara att resa... Jag åkte som sagt hemifrån klockan ett på natten mot tisdag, runt klockan 7 gick planet från arlanda till London, där vi (7 svenskar) fick vänta fem timar på planet som skulle ta oss därifrån till San Francisco. Vi mötte upp våra norska resekamrater och vår ledare plus den åttonde och sista svensken medan vi irrade runt på flygplatsen och tiden gick hyffsat fort i alla fall. Därefter väntade en lång flygning, närmare bestämt en flygning på 11,5 timmar! Det gick dock också bra då det var bekväma stolar, jag har fem  böcker med mig och det fanns en mängd filmer man kunde välja att se. Maten var dock inte jättegod. Just nu är klockan 20 i 10 här på tisdagkväll och 06.40 hemma i Sverige på onsdagmorgon, inte konstigt jag är trött... Tänk er att ha varit vaken i princip från måndag morgon tills nu, onsdag morgon. Okej´, jag har fått några timmars sömn, men det har inte varit många. Kanske 4? Så mna ögon är lite lagomt blodsprängda och det känns som att hela rummet svajar... Men bara för er så kämpar jag med detta inlägg ;D

Det kommer att bli lite dåligt med internet framöver då bara vissa av campingplatserna har Wi-Fi, men jag ska uppdatera så ofta jag bara kan :D Imorgon (onsdag, dag 2) börjar vi med en sightseeing i San Francisco, vi ska nog bland annat besöka Alcatraz och se The Golden Gate Bridge, det kommer bli superkul :D Därefter bär det av mot Santa Barbara om jag inte minns helt fel, där soliga varma stränder väntar på oss... Där kommer vi också att campa :)

Resan har börjat med fint väder, nästan ovanligt varmt för att vara San Francisco (25 grader) och strålande solsken :) Synd bara att hotellets pool låg på skuggsidan ;D Detta nätverk klarar tyvärr inte av att ladda upp bilder, så bättre än så här blir det inte... Kolla fb, där finns några ynka bilder :D

Ni får ha det bra tills vi ses igen! Nu ska jag sova :D

GODNATT!!

(inlägget är försenat, skulle ha publicerats vid 07.00 onsdag morgon)

sömn

Nu ska jag gå och lägga mig en stund innan jag och pappa åker vid ett, han har tjatat hela veckan om att det är jag som ska köra så det är bäst jag är lite utvilad i alla fall... ;D Sedan kommer resan bort ta lite drygt 24 timmar, klckan är 01.45 på onsdag här hemma i sverige när jag är framme. Förhoppningsvis kan jag blogga en del när jag är där, jag ska verkligen försöka göra det men jag kan inte lova något... Så ni får had det så bra så länge så hörs vi på obestämd tid! Förhoppningsvis på onsdag eller torsdag!

Ciao!

update

Jag lyckades stänga väskan!!! Chockad tjej här! xD Men det var på håret kan jag säga, efter att ha tryckt ner en sovsäck (I väskan), jackor, skor, (reflexskärm + stativ(A)), och alla kläder plus en massa annat tror jag inte man kan få ner ens en strumpa till... Så vad väskan väger vill jag helst inte prata om.

Just nu väntar jag på att mammas bullar<3 ska bli klara (det luktar så underbart gott i hela huset nu) och på att jag faktiskt ska få åka! Det känns fortfarande overkligt och då ska jag åka om bara några timmar :O Men det ska bli sjukt kul! Klockan ett inatt hoppar jag in i bilen!

Jag skriver nog en trudelutt till precis innan jag åker, ha det bra tills dess!

Clara packar!

Canon powershot G12

I sista sekunden, precis som vanligt... Och så här ser det alltså ut. Den stora frågan nu är hur allt ska få plats i väskan!?

Det är nu mindre än 10 timmar kvar tills jag åker.... Sjukt! :D

Dag för dag

Till er som är nyfikna, här kommer mitt kortfattade schema! ;D

Day 1 – San Francisco

Meet the local driver/tour leader on arrival to America with your STS leader. On meeting your Suntrek tour leader there will be a brief orientation meeting and you will be asked for important information including insurance details, emergency contact details and passport information. Check-in to the San Francisco Airport hotel for the first overnight, and enjoy dinner near by.

Day 2 – Santa Cruz

This morning we will do some sightseeing in San Francisco before we head south along the Pacific Ocean to the Surf Town of Santa Cruz. There will be enough time this afternoon to relax on the beach or visit Santa Cruz's Boardwalk. We camp overnight near Santa Cruz.

Day 3 – Santa Barbara

We visit Monterey in the morning, where we have time to visit the legendary Cannery Row, subject of John Steinbeck's novel by the same name. You also have the option to visit the world famous Monterey Aquarium. From here it is on to the coast of Big Sur, with its coastal cliffs and redwood forests, along Highway 1 to Santa Barbara. Reaching Santa Barbara there is time to enjoy the many optional activities offered here, such as roller skating, bicycling, hiking, beach volleyball or just relaxing in the sun. The old Mission is one of the highlights of this coastal town. We camp overnight near Santa Barbara tonight.

Day 4 – Los Angeles

As we travel down California's rugged coastline today, keep a look out for sea lions or a few brave surfers. We will have time to explore Santa Monica and cruise down to Venice Beach where we can observe the bodybuilders of Muscle Beach or roller skate along the Santa Monica boardwalk. We can take a stroll along the star-studded streets of Hollywood and Beverly Hills. Tonight we spend in a hotel in Los Angeles.

Days 5 & 6 – San Diego

This morning we can visit the famous Universal Studios in Hollywood . In the afternoon we leave Los Angeles behind and drive to San Diego where we set up camp for 2 nights. You can choose to enjoy major attractions such as Sea World, San Diego Zoo or simply sun yourself on one of the golden beaches of Mission Bay. In the evenings we can visit the Old Town, one of the first Spanish settlements in California and check out the Gaslamp Quarter.

Day 7 – Lake Havasu

Driving through the hot deserts of Southern California, today we enter Joshua Tree National Park, known for its many spectacular desert plants including Joshua Trees, cacti and Mojave yuccas. This California desert country also contains striking rock formations and towering mountain ranges. Afterwards we cross the Colorado River to Lake Havasu. This 72km long lake, fed by the Colorado River, is very warm and is a leading water sports center.

Day 8 – Grand Canyon National Park

Today we turn north and drive along historic Route 66 to one of the world's seven natural wonders – the Grand Canyon. Photo opportunities abound as the 450km long, 6-30km wide and 660m deep Canyon looks awe-inspiring from any angle. For the best angle, try a helicopter flight over the Canyon. Alternatively there are many hiking trails of varying difficulty or a visit to the IMAX movie theater. We spend the night camping near Grand Canyon National Park.

Day 9 – Lake Powell

This morning we drive through unspoiled landscapes to Glen Canyon/Lake Powell. The road out of the Grand Canyon is very windy with some fantastic viewpoints. Lake Powell is an enormous, incredibly beautiful paradise for water sports with warm, crystal-clear water. Take a dip in the cool fresh waters or just laze on the lake's sunny shores. We'll also cross the Glen Canyon Dam, an area which used to be inhabited by Indians and was flooded when the dam was built across the Colorado River. A short drive leads us to a western ranch camp in the picturesque high desert country. Here, we can have a taste of the Wild West on an optional horseback-riding trip with a cowboy. We pitch our tents and enjoy retelling our day's events around the campfire.

Day 10 – Monument Valley Tribal Lands

After driving through the ever-changing, fascinating desert regions, we reach Monument Valley, which is part of the biggest Indian Reservation in the USA. Monument Valley, which served as backdrop for countless western movies and more modern film and commercials, is an area of freestanding sandstone rock formations that rise majestically from the desert floor. There is an option to join a Navajo-guided jeep tour through Monument Valley where a local leader will tell the stories behind these sacred monuments providing and insightful visit to this wonderful landscape. Tonight we camp near Monument Valley.

Days 11 & 12 – Moab

On day 11 we'll reach Moab, Utah's gathering place for outdoor adventure enthusiasts. We have two days to discover one of the most fantastic regions in America: Canyonlands National Park, Deadhorse Point State Park and Arches National Park with its natural sandstone bridges and arches, shaped by nature over thousands upon thousands of years. Endless hiking trails, rafting on the Colorado River; mountain biking and jeep tours are great options. We spend our nights here camping.

Day 13 – Bryce Canyon

We continue our journey this morning through this impressive landscape and make a stop at Capitol Reef National Park. Here we'll see reef-like cliffs capped by white sandstone formations. Later we reach Red Canyon and Bryce Canyon. The indescribably beautiful Bryce Canyon is noted for its eroded sculpture-like formations. We can appreciate its uniqueness by walking through the area. We camp the night near Bryce Canyon National Park.

Day 14 – Zion National Park

Today our journey takes us to Zion National Park where lots of adventure awaits us. In the stunning park desert terrain and huge sculpted rock formations coexist with waterfalls and hanging gardens. We'll have a chance for a good look around and stretch, and for some, perhaps even a dip in the surprisingly chilly Virgin River.

Days 15 – Las Vegas

It's on to Las Vegas today - Nevada's entertainment capital. Las Vegas is the gambling and show paradise. Your tour leader will be sure to point out the best free shows, or the most lively dance clubs or better yet, the best valued "all you can eat buffet" in town. Las Vegas by night is something you simply have to experience! There is plenty to do here… sightseeing or simply relax by the hotel pool. While in Las Vegas we spend the night in a hotel.

Day 16 – Bishop

Our drive today takes us through one of the hottest deserts on the planet, Death Valley. Here temperature rises to record-breaking levels (up to 56C). This National Park includes a wealth of geological phenomena; large sand dune formations, sculpted rocks, isolated valleys and volcanic craters abound. The canyon and mountain walls change color with the changing sunlight. Elevations fluctuate from 85m below sea level, near Badwater Point (the lowest point in the US) to 3756m above sea level at Telescope Peak. We will stop at the Visitor Center and at several viewpoints. Heat permitting we'll take a walk through the sand dunes. Traversing the Eastern Sierra we make our way towards Bishop where we camp tonight.

Days 17 & 18 – Yosemite National Park

On day 18 our drive takes us to Bodie Ghost Town before we head over the Tioga Pass into the heart of the Sierra Nevada Mountains and to one of the highlights of this trip, Yosemite National Park. Enjoy hiking amid awe-inspiring granite cliffs such as the world famous Half Dome, walk under the cooling breeze of majestic waterfalls, or just relax and take in the scenery. There are a wide range of hikes in this park along with other activities. We set up camp for these two nights near the National Park.

Day 19 – San Francisco

We drive from Yosemite back to San Francisco, which will take us about 4.5 hours depending on traffic. The afternoon of day 20 and the time before departure on day 21 we will have time to explore San Francisco - the city by the bay. Visit the Golden Gate Bridge, Fisherman's Wharf, China Town and Little Italy (North Beach). There will be enough time to do some shopping at Union Square and Market Street as well. You also have the opportunity to ride one of San Francisco's historic Cable Cars (optional) or sail around the bay and under the Golden Gate bridge on a Catamaran. We spend the last night in a hotel by the airport in San Francisco.

Day 20 – Departure

Transfer to the airport on day 20 with plenty of time to check-in for your departure flight.

Lördag - 2 dygn kvar

Idag mina kära vänner är det lördag.... Vilket innebär att det är lite drygt två dygn kvar tills jag sätter mig i bilen och åker till Arlanda! :D Därefter åker jag från Arlanda till London och från London till San Francisco där vi kommer spendera vårt första dygn i USA! Helt galet! :D

Födelsedagskalas

Bilder tagna med Canon Powershot G12

Kvällen/eftermiddagen har spenderats hos min kära kusin som fyller 14 hela år idag! GRATTIS till henne!! :D:D
Där bjöds på supergod oxfilé och tårta, paketöppning och trevligt socialt umgänge. Och såklart en massa mys med hennes supersöta hundvalp Malte :D

Innan dess
sprang jag runt på stan och inhandlade det sista som saknades till min packlista och ett besök gjordes hos polisen för att hämta ut mitt pass. Visa-kortet kom också hem med posten idag. Det börjar verkligen närma sig nu! Packningen tar form och alla papper är i ordning... Men var är min resfeber??

Jag avslutar med en bild på underbara Malte, också tagen med G12:an... ;D

Nu ska jag ta och dejta kudden och ladda batterierna inför ännu en arbetsdag, den näst sista innan avresan(!) :)

Simma lugnt!

:O

Ni vet den här underbara känsla man får i kroppen när man går utanför dörren och regnet percis då börjar ösa ner? Gärna också att det slutar precis när man kommit in igen? Den känslan är jag välbekant med... Den brukar dyka upp ungefär varje gång det är pissigt väder och jag ska ut och göra något. Men hör och häpna: JAG, Anna-Clara Eriksson, har haf TUR med vädret idag!!! (peppar peppar ta i trä) Det är helt sjukt!! Det har inte hänt sen i typ, ja jag minns inte när!
Tänk vad små saker kan göra en på så bra humör...

Nu ska jag duscha, dra på mig kläder som inte luktar stall och transportera mig in till staden efter att jag intagit lite föda.